بررسی کتابهای کودک پیتر اچ رینولدز
در این جلسه به سراغ آثار پیتر اچ. رینولدز کانادایی رفتیم. او نویسنده و تصویرگر کتابهای کودکان است که در تمام آثارش به کودکان و مخاطبانش کمک می کند تا حس زیباییشناسی خود را تقویت کرده و برای پرورش مهارتهایی مانند خلاقیت و ابراز وجود قدم بردارند.
رینولدز جزء نویسندههای پرکار است و تابهحال حدود ۶۵ کتاب به چاپ رسانده است. برخی از این کتابها عبارتند از: «چیزی بگو»، «نقطه»، «میز خانه ما»، «معجزه کلمات»، «باغ رز» و… .
بررسی و نقد کتاب «میز خانه ما»
اولین کتابی که در باشگاه امتداد خوانده شد کتاب «میز خانه ما» بود. داستان کتاب درباره دختری به نام وایولت است. مدتی است که در خانه آنها اوضاع مثل سابق نیست. در گذشته همهی خانواده دور یک میز مینشستند و غذا میخوردند؛ اما الان هر کس در گوشهای از خانه مشغول به کار خود است. وایولت متوجه میشود که میز غذاخوری آنها آنقدر کوچک شده است که دیگر کسی نمیتواند پشت آن بنشیند و غذا بخورد. وایولت میخواهد کاری کند تا تمام خانواده بار دیگر موقع غذا دورهم جمع شوند و از کنار هم بودن لذت ببرند. آیا موفق میشود؟
اعضای باشگاه دربارهی کتاب میز خانه ما این نکته را مطرح کردند که کتاب مسئله دارد و نکته مثبت ماجرا زمانی است که با انجام راهکارهایی مسئله حل میشود؛ اما در این میان نکتهای وجود دارد. راهحل به کار رفته در کتاب ممکن است برای کودکان ناآشنا باشد. شاید کودک بخواهد آن راهحل را اجرا کند اما در این راه با شکست مواجه شود. موقعیت خانواده و برخورد آنها بسیار در این زمینه مهم خواهد بود.
نکته بعدی درباره تصویرسازی کتاب است. رینولدز خلاقیت جالبی را در تصویرسازی این کتاب بهکار برده است. زمانی که داستان به گذشته اشاره میکند در تصاویر از رنگهای شاد استفاده شده است؛ اما زمانی که داستان به زمان حال برمیگردد تصاویر بدون رنگهای شاد و بیروح کشیده شدهاند تا خواننده حال درونی وایولت و از بینرفتن جمع گرم خانواده را متوجه شود.
نظر برخی از اعضای باشگاه امتداد این بود که برخی از نمادهای استفادهشده در کتاب با فرهنگ ما خیلی سازگاری ندارد.
بررسی و نقد کتاب نقطه
نقطه دومین کتاب رینولدز بود که در باشگاه امتداد بررسی شد. این کتاب روایتگر داستان کودکی به نام واشتی است. واشتی از نقاشیکشیدن بدش میآید و حاضر نیست در کلاس هنر نقاشی کند. معلم واشتی را تشویق میکند تا تنها یک نقطه در برگه بکشد و آن را امضا کند. واشتی این کار را انجام میدهد و زمانی که روز بعد به مدرسه میرود با صحنه جالبی مواجه میشود…
این کتاب به موضوع خودباوری در کودکان و تشویق آنها به انجام کارهایی که در آن اعتمادبهنفس ندارند میپردازد. اینکه کودکان باید بستری برای شکوفایی استعدادشان داشته باشند و موضوع مربیگری در این کتاب بسیار پررنگ است.
سبک تصویرگری کتاب سبک متفاوتی دارد که ممکن است عدهای از کودکان با آن ارتباط گیرند و عدهای نیز ارتبط نگیرند.
نکتهی پایانی دربارهی آثار رینولدز
به صورت کلی افراد حاضر در باشگاه نمره متوسطی به آثار رینولدز دادند. آنها معتقد بودند که رینولدز فرد قصهگویی نیست؛ اما آثار او ارزش خواندن و وقتگذاشتن برای کودک را دارد و از هرکدام آنها میتوان برای منتقلکردن مفهومهای مثبتی برای کودک استفاده کرد. وجود یک تسهیلگر در کنار این کتابها و انجام فعالیتهای مرتبط به بهتر خواندهشدن کتابهای رینولدز و درک آنها بسیار کمک میکند.
اگر والد، مربی، علاقهمند به مطالعه و بررسی کتابهای کودک یا به هر ترتیبی با کودک در ارتباط هستید باشگاه امتداد را در بهخوان دنبال کنید تا از برنامهها و جلسات ما مطلع شوید.
دیدگاهتان را بنویسید