۶ دلیل علاقهمندی والدین به موضوعات روانشناسی در کتابهای کودک
در سالهای اخیر تمایل والدین برای خرید کتابهای حاوی مفاهیم روانشناسی برای کودکان افزایش یافته است. موضوعاتی مثل احساسات و هیجانها، اعتماد به نفس، پذیرش خود و دیگری و مهارتهای زندگی در کتابهای کودک بسیار پرطرفدار هستند. اما همین استقبال و تمایل باعث شده است تا کتابهایی با عناوین چشمپرکن و برچسبهای موضوعی در همین حوزهها در بازار کتاب بسیار زیاد شوند و در این بین کتابهای نامناسب هم صرفا به دلیل عناوین درگیر کننده یا موضوعات مد نظر والدین وارد کتابخانه کودکان شوند و اهداف مدنظر والدین را محقق نکنند.
۱.افزایش آگاهی والدین درباره اهمیت سلامت روان کودکان
والدین امروز بیشتر از گذشته به سلامت روان فرزندانشان و اهمیت آن بر رشد اجتماعی،عاطفی و تحصیلی کودک آگاه هستند و به دنبال کتابهایی هستند که به کودکان کمک کند تا احساسات خود را بشناسند و مهارتهای کنترل، مدیریت و تنظیم هیجانها را یادبگیرند.
۲. چالشها و پیچیدگی های زندگی امروز و نیاز به مهارتهای زندگی
دنیای مدرن دنیای پرچالشی است. تغییرات سریع تکنولوژی، تعاملات اجتماعی متنوع و گسترده، عوامل استرسزای متنوع و نگرانیهایی که برای والدین به همراه دارد، همگی باعث شده اند تا والدین تمایل داشته باشند فرزندانشان مجهزتر در این دنیای پرهیاهو زندگی کنند. به همین خاطر والدین به دنبال کتابهایی هستند که مهارتهای زندگی، حل مسئله همدلی و همکاری را به کودکان آموزش دهد.
۳.تاثیر روانشناسی مثبت گرا(positive psychology) در تربیت کودک
روانشناسی مثبت گرا با مثبت اندیشی متفاوت است. این رویکرد توسط سلیگمن چارچوب بندی شده است و تاکیدش بر پیشگیری است. در این رویکرد گفته میشود که اگر بخواهیم علاوه بر درمان قدرت پیشگیری هم داشته باشیم، باید به شکل سیستماتیک برای ایجاد شایستگیها و توانمندیها هم تلاش کنیم و به بررسی نقاط ضعف، محدود نشویم. به همین دلیل است که والدین در کتابهای کودک به دنبال تقویت داراییهای درون کودکان هستند. مفاهیمی مثل: امید، تابآوری، خوشبینی و خودکارآمدی
۴.افزایش تولید کتابهای متنوع کودک در موضوعات روانشناختی
در سالهای اخیر نویسندگان و ناشران بیشتری دست به تولید کتابهایی در این زمینه زده اند.استقبال مخاطب بازار خوبی برای ناشران و نویسندگان ساخت تا توانمندی خود را در این زمینه بسنجند که البته این موضوع آسیبهایی هم به همراه داشته است. مثلا نبود تخصص کافی در این حوزه باعث ورود و پرداخت نامناسب به بعضی موضوعات شده است که والدین و کودکان را به اشتباه راهنمایی میکند. همچنین برچسبهای موضوعی که بر روی کتابها قرار داده میشود باعث جلب توجه بیشتر والدین میشود و با امید اینکه آن کتابها به حل مسايل فرزندانشان کمک میکنند، کتابها را بر حسب موضوعات برچسب زده شده توسط تولید کنندگان تهیه میکنند.
۵. تقاضای مدارس و مربیان
مدارس و مربیان نیز والدین را تشویق میکنند تا کتابهایی در زمینه مهارتهای زندگی و مهارتهای اجتماعی و ارتباطی و احساسات برای کودکان تهیه کنند یا به دنبال کتابهایی برای اصلاح رفتارهای کودکان یا کتابهایی با محتواب روانشناختی برای طرح درسهای خود هستند.
۶. تاثیر تبلیغات، رسانه و شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی، وبسایتهای مرتبط با والدین، روان شناسان، اینفلوئنسرها و افراد تاثیرگذار، وبلاگ نویسان و کارشناسان تربیتی و همچنین والدین دیگر به بیشتر دیده و خوانده شدن این کتابها کمک کرده اند. با معرفی این کتابها در شبکههای اجتماعی و پر رنگ کردن موضوعات مهم برای والدین و تاکید بر اهمیت آنها و نقش این کتابها در بهبود و ارتقای سلامت به ترویج این کتابها کمک میکنند.
دیدگاهتان را بنویسید