درباره ما
نادر ابراهیمی در کتاب ابن مشغله میگوید:« برای آنکه لحظههایی سرشار از خلوص و احساس و عاطفه داشته باشی، باید که چیزهایی را از کودکی با خودت آورده باشی؛ و گهگاه،کاملا سبکسرانه و بازیگوشانه رفتار کرده باشی. انسانی که یادهای تلخ و شیرینی را از کودکی در قلب و روح خود نگه ندارد و نداند که در برخی لحظهها واقعا باید کودکانه به زندگی نگاه کند، شقی و بی ترحم خواهد شد.
همین است که همیشه باید حیات کودکی را زنده نگه داشت. یا در درون یا در بیرون. ما در راستا تلاش میکنیم تا با کار کردن در حوزه کتاب و کودک، حیات کودکی را زنده، پویا و رشد دهنده حفظ کنیم.
کودکی آغاز روییدن است و هرآنچه در کودکی کاشته شود، اثری از خود تا پایان عمر بر جا خواهد گذاشت. ما می خواهیم بذر فرهنگ مطالعه و گفتوگو را از کودکی برای فرزندانمان بکاریم و آن را با نوشتن رشد دهیم و بارور کنیم.
مسئله چیست؟
آزمونهای جهانی نشان میدهند وضعیت دانشآموزان ایرانی در زمینه مهارتهای زبانی و درک مطلب بسیار ضعیف است. از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۱ در چهار دوره برگزاری این آزمون، دانشآموزان ایرانی در آخرین رتبهها بوده اند و هر دوره نسبت به دوره قبل وضعیت بدتری را تجربه کرده اند. در آخرین برگزاری این این آزمون علیرقم تلاشهای صورت گرفته در چندسال اخیر، تغییر چندانی در نتایج این آزمون برای ایران رخ نداد.
این رتبه پایین بسیار نگران کننده است و با فرهنگ و ادبیات غنی فارسی تناسب ندارد و برای آینده ایران بسیار آسیب زا است. وضعیت سطح مهارتهای زبانی و درک مطلب کودکان ایرانی در کوتاه مدت به فرایند یادگیری و تجربه زندگی آنها صدمه میزند و در بلندمدت به بیهویتی و عدم تعلق به زبان، فرهنگ و کشور خود میانجامد.هرچند یک آزمون ملاک کافی برای ارزیابی فرزندانمان نیست اما زنگ خطر مهمی است که ما را در مسیر خود و هدفی که برگزیده ایم مصمم تر میکند.
راستا کجاست؟
راستا زیرمجموعه گروه آموزشی بردار است که در سال ۱۴۰۱ کار خود را به صورت مستقل با آموزش مربیان دبستان آغاز کرد. پس از چندین سال آموزش کودکان دبستانی و تاکید بر اثر ویژه مربی بر آموزش کودکان و نوجوانان تصمیم گرفتیم تا مرکزی را اختصاصا برای آموزش مهارتهایی برای والدین و مربیان بنا کنیم تا تمرکز ویژهای بر اهمیت مهارتهای زبانی و به خصوص کتاب در مسیر زندگی فرزندان این سرزمین داشته باشند.
ماموریت راستا
ما در راستا باور داریم که با تقویت مهارتهای زبانی کودکان میتوانیم جامعه ای آگاهتر و توانمندتر بسازیم. کودکانی که میخوانند، مینویسند و گفتوگو میکنند جامعه ای متعالی خواهند ساخت.
راستا دو هدف اساسی را دنبال میکند:
- تقویت مهارتهای زبانی از کودکی: یعنی فعالیتهایی در حوزه شنیدن، گفتن، خواندن و نوشتن
- تعالی و رشد مربیان دبستان در حوزههایی مهارت آموزی و ارتباط موثر با کودکان
ما این اهدف را بیشتر در بستر دورههای آموزشی برای والدین و مربیان دنبال میکنیم.