پرسشگری در کودکان از چه زمانی آغاز میشود؟
4 دی 1402 1402-10-25 21:15پرسشگری در کودکان از چه زمانی آغاز میشود؟
هنر پرسشگری در کودکان میتواند نقش تاثیر گذاری در شکل گیری هویت آنها داشته باشد. پرسیدن سوال درست، بخش عظیمی از رسیدن به پاسخ درست و مرتبط با مسئلهمان است که بهتر است از دوران کودکی به آن بپردازیم.
در این مقاله میخواهیم بدانیم پرسشگری در کودکان از چه زمانی و به چه صورت آغاز میشود.
پرسشگری در کودکان از چه زمانی آغاز میشود؟
پرسشگری از همان لحظه ای آغاز میشود که به این دنیا قدم میگذاریم. اما این فرایند پرسو جو ابتدا با به کار گیری حواس انسانی آغاز میشود: دیدن، شنیدن، لمس کردن، چشیدن، بوکردن. ایها از ابزارهای ابتدایی ما برای پرسیدن، فهمیدن و گشودن جهان پیرامون هستند.نوزادان از زمان تولد صورتهایی را که به آنها نزدیک میشوند مشاهده میکنند، چنگ میزنند، چیزهارا در دهان خود قرار میدهند و صداها را دنبال میکنند. این آغاز جستوجو و فهم جهان است.
کودکان از سنین بسیار پایین شروع به پرسیدن میکنند و به تدریج با اکتساب زبان در آن ماهر تر میشوند.
پرسش های کودکان چه تاثیرهایی دارد؟
پرسشهای کودکان نقش مهمی در رشد شناختی آنها ایفا میکند. موجب رشد تخیل آنها میشود و آنها را برای آفرینشهای بیشتر تحریک میکند. کاریج عقیده دارد: توانایی به کارگیری پرسشها به طور انعطاف پذیر و کارآمد به کودکان این توانایی را میدهد که به اطلاعات جدید دست یابند، درک و فهم خود را افزایش دهند و مسائل را حل کنند. از نظر هیمن و لگار فرایند شناختی فعال و پیچیده کسب اطلاعات از دیگران با استفاده از پرسش یک عمل مهم تکاملی است.
کودکان با چه اهدافی میپرسند؟
کودکان در انواع متفاوت و با اهداف مختلف پرسشهایی را مطرح میکنند. برای مثال، کودکان پیش دبستانی میتوانند پرسشهای خود را برای بدست آوردن مقوله های مفهومی مختلف و یا برای کسب اطلاعات جدید هدایت کنند. شوینار پرسشهای کودکان را در ارتباط با درخواست آنها برای حقایق منفرد یا اطلاعات تبیینی پیچیده تر تحلیل کرده است. تحلیل شوینار نشان میدهد در تمام سنین پرسشهای مبتنی بر حقایق شایع تر بودند اما هرچه کودکان بزرگتر میشوند، نسبت پرسشهای از نوع تبیینی نیز افزایش پیدا میکند. در حالیکه کودکان یکساله هیچ پرسش تبیینی ندارند، در پنج سالگی به طور متوسط 30 درصد از پرسشهای کودکان از نوعی هستند که نیاز به پاسخهای تبیینی دارد.
علاوه بر این، در محدوده سه سالگی، افزایشی نسبی در پرسشهای مبتنی بر تبیین به چشم میخورد که ممکن است به این معنی باشد که کودکان در این سن علاقمند به اطلاعات علی هستند.این نتیجه منطبق است با یافتههای هیکلینگ و ولمن مبتنی بر اینکه کودکان در سه سالگی بیشتر از دو یا چهار سالگی از بیان علی استفاده میکنند.
پرسشهای تبیینی کودکان در چه سنی رخ میدهد؟
به گفته پل هریس، 25 درصد از پرسشهای کودکان در بازه دو و نیم تا پنج سالگی از نوع پرسشهای تبیینی هستند. کودکان پیش از سن مدرسه، میتوانند سالانه حدود ده هزار سوال بپرسند که هدف آنها فهم چرایی و چگونگی اتفاقات است.
فرازیر و همکارانش نیز در پژوهشی در قالب یک رساله دکتری انجام دادهاند که تمرکز آن بر پرسشهای (چگونه) و ( چرا)ی کودکان دوتا پنج ساله، درخواست آنها برای اطلاعات تبیینی و واکنش کودکان به پاسخ دریافتی از بزرگسالان است.
این پژوهش شامل دو مطالعه بود: در مطالعه اول، متن گفتوگوی روزمره شش کودک با پدر و مادر، خواهر و برادر، و مهمانشان در منزل را در بازه دو تا چهار سالگی بررسی کردند. در مطالعه دوم، آنها به صورت آزمایشگاهی گفتوگوی 42 کودک پیش دبستانی سه تا پنج ساله را مورد ملاحظه قرار دادند که با استفاده از اسباب بازیها، داستانها و ویدیوها برای پرسیدن تحریک میشدند.
دسته بندی ها
برچسب ها