وبلاگ

تجربه به عنوان منبع یادگیری و توسعه

InShot_۲۰۲۳۱۲۲۵_۱۴۰۷۳۵۸۹۴ (1)
وبلاگ

تجربه به عنوان منبع یادگیری و توسعه

 

در ورود به چرخه یادگیری تجربی خوب است ابتدا با مفاهیمی بنیادی در این زمینه آشنا بشیم.

در این مقاله ذهنیت یادگیری خود را می‌سازیم و آن را به نظریه یادگیری و تجربه پیوند می‌زنیم.

یادگیری را به عنوان یک فرآیند در نظر بگیریم، نه بر اساس نتایج

اگرچه یادگیری با نقاط عطف دانش مشخص می شود، اما یادگیری به یک نتیجه ختم نمی شود و همیشه در عملکرد مشهود نیست. بلكه، يادگيري از طريق تجارب پيوسته اتفاق مي‌افتد. تجاربی که در آن دانش اصلاح شده و دوباره شكل مي‌گيرد. برای بهبود یادگیری در آموزش سطح بالاتر، تمرکز اولیه باید بر درگیر کردن دانش‌آموزان در فرآیندی باشد که یادگیری آنها را به بهترین شکل افزایش می‌دهد.فرآیندی که شامل بازخورد در مورد اثربخشی تلاش‌های یادگیری آنها می‌شود.

«آموزش را باید بازسازی مستمر تجربه تصور کرد: فرآیند و هدف آموزش یک چیز است.» (دیویی، 1897)

تمام یادگیری ها یادگیری مجدد است

بهترین وجه یادگیری توسط فرآیندی تسهیل می‌شود که باورها و ایده‌های دانش‌آموزان را در مورد یک موضوع ترسیم می‌کند تا بتوانند آن‌ها را مورد بررسی، آزمایش و ادغام با ایده‌های جدید و دقیق‌تر قرار دهند. پیاژه این گزاره را ساخت‌گرایی نامید یعنی افراد دانش خود را از جهان بر اساس تجربه خود می‌سازند . یادگیری وقتی اتفاق می‌افتد که آن‌ها درک کنند اطلاعات جدید با تجربه و باور قبلی‌شان در تضاد است.

تعارض هدایت‌گر یادگیری است

تعارض، تفاوت‌ها و اختلاف‌نظر عواملی هستند که فرآیند یادگیری را هدایت می‌کنند. این تنش ها در تکرار حرکت جلو و عقب بین حالت های متضاد بازتاب و کنش و احساس و تفکر حل می شوند.

یادگیری فرآیندی جامع از سازگاری با جهان است

یادگیری فقط نتیجه شناخت نیست، بلکه شامل عملکرد یکپارچه کل فرد یعنی تفکر، احساس، ادراک و رفتار است. یادگیری مدل های تخصصی دیگر انطباق از روش علمی تا حل مسئله و تصمیم‌گیری و خلاقیت  را در بر می گیرد.

یادگیری از تعامل هم افزایی بین فرد و محیط حاصل می شود

به تعبیر پیاژه، یادگیری از طریق تعادل فرآیندهای دیالکتیکی تلفیق تجربیات جدید در مفاهیم موجود و تطبیق مفاهیم موجود با تجربه جدید اتفاق می افتد. با پیروی از فرمول معروف لوین که رفتار تابعی از فرد و محیط است، نظریه یادگیری تجربی معتقد است که یادگیری تحت تأثیر ویژگی های یادگیرنده و فضای یادگیری است.

یادگیری فرآیند خلق دانش است

در نظریه یادگیری تجربی ، دانش به عنوان معامله بین دو شکل در نظر گرفته می شود: دانش اجتماعی، که در یک زمینه اجتماعی-تاریخی ساخته شده است و دانش شخصی یعنی تجربه ذهنی یادگیرنده. این مفهوم سازی دانش در تضاد با مدل آموزش «انتقال» است که در آن ایده‌های از قبل موجود و ثابت به یادگیرنده منتقل می شود. نظریه یادگیری تجربی یک نظریه ساخت‌گرای یادگیری را پیشنهاد می‌کند که به موجب آن دانش اجتماعی در دانش شخصی یادگیرنده ایجاد و بازآفرینی می‌شود.

منبع: مقاله پرسشنامه سبک یادگیری کلب نسخه ۴: راهنمای تئوری، روان‌سنجی، تحقیقات و کاربردها

Kolb, Kolb Learning Style Inventory 4.0: Guide to Th D. Kolb, A.(2013)Theeory, Psychometrics, Research & Applications.

Dewey, J. (1897). My pedagogic creed. Dewey on Education.

مرکز تربیت مربی راستا

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

enemad-logo
زمینه‌های نمایش داده شده را انتخاب نمایید. بقیه مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد ترتیب، بکشید و رها کنید.
  • تصویر
  • شناسۀ محصول
  • امتیاز
  • قيمت
  • موجودی
  • دسترسی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیح
  • محتوا
  • وزن
  • اندازه
  • اطلاعات اضافی
  • نویسنده
  • قسمت
  • زبان
برای مخفی‌کردن نوار مقایسه، بیرون را کلیک نمایید
مقایسه